Mynia zajišťovala online zpravodajství z konference Jak správně rozvíjet dětský potenciál (pořadatelem byla Česká asociace pro aktivní rozvoj dětí – CAPARD) na Twitteru. V průměru každých 7 minut se na https://twitter.com/CapardOrg objevil nový tweet. Celkem byl český Twitter obohacen o 69 tweetů, které přinesly zajímavosti, citace, myšlenky i aktuální fotografie z dění konference. Krátký rozhovor s Veronikou Třasákovou ukáže, co za online zpravodajstvím na Twitteru stojí a kolik práce to představuje. 

Co všechno je třeba pro zajištění hladkého průběhu online zpravodajství na Twitteru připravit?

„Ač se to na první pohled nezdá, tak je toho docela dost. Předně je třeba se seznámit s celou problematikou konference, seznámit se s pořadatelem, vědět, co dělá, jak to dělá, znát detaily projektu. Takže jsem si nastudovala vše k České asociaci pro aktivní rozvoj dětí, seznámila jsem se s tím, co dělají, plánují, jací lidé ji tvoří, jaký je jejich příběh. Pak je třeba podrobně prostudovat program konference, dopředu se připravit na každé téma a každého přednášejícího. To v praxi znamená, že si o daném člověku najdu informace na internetu – odkud jsou, co dělají, jakou za sebou třeba mají publikační činnost apod. Z toho je možné si už dopředu připravit dva tři tweety, které můžete publikovat před začátkem přednášky a v jejím průběhu než budete mít pochytané hlavní myšlenky a citace už přímo při přednášce. K danému tématu je také třeba najít ilustrační fotky ve fotobance. Zkrátka – té práce je opravdu dost.“

Jak to potom vypadá na místě konání konference, co je třeba tam zajistit?

„Nepotřebujete toho moc, co se technického vybavení týče. Počítač, kvalitní připojení na internet, foťák. A pak si vybrat dobré místo, odkud budete mít velmi dobrý přehled, budete dobře slyšet a bude to vhodný prostor pro pořizování fotek. No a pak už je jen třeba mít nastražené uši, být velmi pružný a flexibilní a z proudící řeči vychytat to nejlepší – zachytit myšlenku, historku, zajímavost, data, detaily….a okamžitě ji „přepsat“ na Twitter. Musíte mít tedy také dar práce se slovem a písmem. Řeč je košatá a barevná, vyjádřit tak myšlenky je vlastně snadné, ale já musím tuhle myšlenku vměstnat do 140 znaků na Twitteru a ještě musí mít hlavu a patu. To někdy bývá oříšek. Pokud ale máte opravdu oči i uši nastražené a máte trochu cit pro psané slovo, jde to. No a do té pružnosti patří samozřejmě i focení – detail, zajímavý úhel pohledu, vyfotit přednášejícího nebo aplaudující sál….a rychle stáhnout do počítače a obratem na Twitter. Fotografie bývají cílené, ale situace a momentky se někdy rodí rychlostí blesku a je třeba umět reagovat.“

Zkuste dát nějaký příklad.

„Souvisí to s tím mít oči a uši dokořán. Sedím, píšu tweet a periferně vidím, jak k přednášejícímu přichází zástupce médií, představuje se a domlouvá si rozhovor. Je třeba reagovat okamžitě, vyfotit a obratem Twitter obohatit o další příspěvek. V něm už samozřejmě označíte dané médium, pro které novinář pracuje a hned to pustit do světa.“

Co vlastně přesně znamená „označit“ na Twitteru?

„Twitter je vlastně taková otevřená konference. Jednoznačným komunikátorem je tam hastag (#) a zavináč ( ). Pro každou akci/projekt by jeden hastag měl znamenat komunikátora pro danou příležitost. Pro nás je to třeba v případě konference zkratka asociace – tedy  #capard (a také #konference]. Ale je třeba s hastagy pracovat opatrně. Méně je někdy více. Ne každý tweet snese víc než jeden hastag. Použijme náš předchozí příklad - pokud potřebujete „upozornit“ třeba dané médium, že právě jejich novinář aktivně pracuje a dělá rozhovor, uvedete je se zavináčem (například @mfdnes) . Dané médium zprávu okamžitě obdrží a všichni jsou tak rychle a stručně v obraze. A ještě vidím využití Twitteru coby rychlý zdroj informací přínosné i na samotné konferenci – CAPARD měl konferenci rozdělenou na program v hlavním přednáškovém sále a souběžně probíhající doprovodný program v druhém přednáškovém sále. V čase, kdy v druhém přednáškovém sále neběžela prezentace, běžel na plátně/obrazovce Twitter a všichni tak ihned věděli, co se v hlavním sále děje.“

Proč se Minya rozhodla spolupracovat a podporovat CAPARD?

„Já jsem původním vzděláním speciální pedagog a ačkoliv mne živí online marketing a strategie,  tak mne tahle témata stále velmi zajímají. S dvouletým synem je ten zájem ještě aktivnější, stále hledám, jak pro jeho rozvoj udělat maximum. A protože věřím, že práce musí bavit a musí mít taky smysl, spolupráce mi přišla naprosto logická. Konference byla nabita zajímavými přednáškami, tématy, osobnostmi a myšlenkami a díky tomu, že jsem je aktivně zaznamenávala z pozice zpravodajské, vryly se mi poměrně hluboko pod kůži. A to má určitě smysl.:-)“